بیونیک ( زیستار گرایی ) در معماری

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

The Living Nature Building Entrance Architecture Design

سالیان بسیاری است که انسان در آغوش طبیعت به زیست بوم مادی و بخصوص به زیست بوم معنوی خود ادامه داده است . او همواره خود را در متن و بطن طبیعت دیده و شناخته است . دل سپردگی به طبیعت و موهبت ها و مودت های بی پایان آن تا بدان حد بوده که هرگاه خود را فارغ از طبیعت دیده بیدرنگ خود را بی مایه یافته و قامت زندگی خود را از دیبای سرور تهی دیده است.

ادامه نوشته

معماری و پیشگامان پست مدرن

رم کولهاس (Rem Koolhaas) متولد سال ۱۹۴۴ رتردام هلند است. شناخت ایده های او به عنوان یکی از منتقدان جدی مدرنیته بسی قابل توجه است.رم کولهاس  بین سالهای ۱۹۵۲ تا ۱۹۵۶ در اندونزی مقیم بود و سپس به عنوان خبرنگار و فیلم نامه نویس در آمستردام ساکن شد. پس از آن به لندن رفت و به تحصیل معماری در مدرسه AA پرداخت.در سال ۱۹۷۲ با کسب بورس تحصیلی عازم ایالات متحده شد و در آنجا اقامت گزید و با چاپ کتاب " نیویورک هذیانی (Delirious Newyork)" در سال ۱۹۹۸ به زودی مشهور گشت.

حدود بیست سال بعد کولهاس با کتاب "کوچک ،متوسط ،بزرگ ،خیلی بزرگ (S.M.L.XL)" نشان داد که ایدهٔ اصلی مدرنیسم با معماری و شهرسازی مدرن در تضاد است

ادامه نوشته

مراتب و مراحل بنا

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

برای بناها سه مرتبه می‌توان در نظر گرفت:

مرتبه‌ اول، ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین صورت بنا، یعنی " سرپناه"  است. انسان از لحاظ جسمانی، موجودی بسیار حساس است و تاب مقاومت در برابر عوارض محیطی چون سرما وگرما را ندارد. بنا در مرتبه‌ نخست، تنها یک چهار دیواری است که انسان در آن به همه‌  امور خود می‌پردازد و فاقد تفکیک است؛ یعنی اتاق خواب، آشپزخانه، نشیمن و انواع و اقسام فضاهایی که با نسبتی موزون در کنار هم، یک بنای خوب را ایجاد می‌کنند، وجود ندارند. دراين مرتبه‌ عموماً مصالح را در طبیعی‌ترین صورتی که می‌توان از آنها استفاده کرد، به کار می‌گیرند؛ مثلاً سنگ‌ها را به همان صورت طبیعی بر روی هم می‌چینند، از تنه‌ درخت بی هیچ تغییر و تصرفی استفاده می‌کنند ، خاک را در طبیعی‌ترین حالت فقط با آب مخلوط می‌کنند و سرپناهی گلی به وجود می‌آورند.

ادامه نوشته

 پيامدهای بصری بلند مرتبه سازی

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 ای سرو به قامتش چه مانی ؟    زیباست ولی نه هربلندی

 

ساختار بصری هر شهر، اگرچه ظاهراً سطحی ترين لايه تشكيل دهنده و عام ترين حيطه دربرگيرنده ساختار فضايی- فعاليتی آن شهر است ولی، از سوی ديگر، قابل رويت ترين وجه تبلور كالبدی روابط اقتصادی،  اجتماعی و فرهنگی حاكم در درون اجتماع ساكن در آن شهر می باشد، كه تعاملات يا تعارضات و ساماندهی ها يا نابسامانی های موجود در بطن جامعه را به نظر می رساند..

از اين روی بي نظمی ها و ناهنجاري هاي منعكس در كالبد هر شهر، نشان از نابساماني هاي موجود در فرآيند توسعه و نارسايي هاي مديريتي آن شهر دارد، كه اين ناهنجاري هاي كالبدي به نوبه خود، مي توانند تداوم بخش يا تشديد كننده نارسايي هاي موجود در نظام فعاليتي و يا به وجود آورنده ناهنجاري هاي فعاليتي جديد باشند.

بدين جهت كنكاش در ويژگي هاي بصري ساختار كالبدي- فضايي شهر و تلاش در ساماندهي آن از وجوه مهم نظارت بر توسعه شهري محسوب مي شود.

ادامه نوشته

آنتونی گائودی ؛ معمار فرم ها و خطوط طبیعی

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

 

آنتوني گائودي، معمار مشهور اهل ناحيه كاتالونياي كشور اسپانيا، از جمله بزرگترين معماران جهان در اواخر قرن نوزدهم و اوايل قرن بيستم است و به خاطر سبك معماري مدرن و بشدت شخصي‌اش شهرت فراواني دارد. از جمله آثار فراواني كه گائودي در طول زندگي خويش خلق كرد، هفت اثر كه همگي در بارسلون يا حومه آن قرار دارند، تحت عنوان واحد «آثار آنتوني گائودي» از سال 1984 در فهرست ميراث جهاني يونسكو ثبت شده‌اند.

ادامه نوشته

راه پله های رسیدن به معماری مطلوب

یکی از پرسش هایی که در طول تاریخ معماری مطرح بوده است شیوه ها و شگردهای رسیدن به معماری مطلوب است . براستی معماران چه شاخص هایی را باید رعایت کنند تا آنچه می آفرینند خصوصیت معماری مطلوب را داشته باشد:

ادامه نوشته